Fokuset på plastforsøpling har endret seg de siste 20 årene

Hold Norge Rents årlige spørreundersøkelse om frivillig opprydding viser en markant endring i fokus på forsøplingskilder over de siste 20 årene. Plast har tydelig etablert seg som det dominerende problemet i kampen mot forsøpling.

Årets undersøkelse viser stabile nivåer for deltakelse, men også en endring i hvordan befolkningen organiserer seg på ryddeaksjoner. Foto: Hold Norge Rent

For femte år på rad har Hold Norge Rent (HNR) gjennomført en Ipsos-undersøkelse om frivillig opprydding. Årets undersøkelse viser stabile nivåer for deltakelse, men også en endring i hvordan befolkningen organiserer seg på ryddeaksjoner. I anledning jubileumsåret 2024 har undersøkelsen blitt krydret med spørsmål fra en undersøkelse gjennomført for HNR i 2004, for å se om det har vært en historisk endring i holdninger til forsøpling de siste 20 årene.

Forsøpling fra et historisk perspektiv

I en grønn ringperm fra 2004 fant fagleder i HNR, Mari Mo, en undersøkelse gjennomført for HNR i 2004, og fikk idéen om å undersøke om befolkningens holdninger til forsøpling har endret seg de siste 20 årene. Spørreundersøkelsen fra 2004 viser at halvparten av befolkningen sier ifra dersom de ser noen kaste ifra seg søppel. Det er presis samme tall som undersøkelsen fra 2024 viser.

Det er en aldersgruppe som er mer tilbøyelige til å si ifra, og det er seniorene, det vil si de over 60 år.
Foto: Hold Norge Rent

Undersøkelsen viser også at 95 prosent av befolkningen får dårlig samvittighet dersom de kaster fra seg søppel på gaten eller i naturen. Dette tallet har heller ikke endret seg siden 2004. 

– Det er interessant å se at selv om forbruket og bruken av plast og engangsemballasje har gått opp siden 2004, så er befolkningens holdninger til forsøpling stabil, sier Mari Mo, fagleder for forebygging og opprydding.  

Selv om undersøkelsen ikke viser store utslag i tall, er det en tydelig forskjell i formuleringen fra 2004: 

– Samtidig viser spørsmålsformuleringen fra 2004 et skifte i fokus. Den gangen var det fokus på «papir og annet søppel», mens vi i dag hovedsakelig ser et fokus på plast som det store forsøplingsproblemet, legger Mo til. 

Spørreundersøkelsen fra 2024 gir et nyttig innblikk i deltakelsesmønstre og utfordringer knyttet til frivillig opprydding i Norge. Den viser behovet for økt synlighet og tilgjengelighet, særlig når det gjelder informasjon om ryddeaksjoner. Årets undersøkelse viser også at befolkningens samvittighet når det kommer til forsøpling og tilbøyelighet til å si ifra dersom de oppdager forsøpling, ikke har endret seg fra 2004 og 2024. 

Deltakelse på ryddeaksjoner

Videre viser undersøkelsen at 11 prosent av Norges befolkning har deltatt på en ryddeaksjon i 2024. Det er en nedgang på 7 prosent sammenlignet med 2022, men de siste fem årene har deltakelsen på ryddeaksjoner ligget stabilt mellom 11 og 18 prosent. Aldersgruppene over 40 år bekrefter oftest at de deltar på ryddeaksjon, og utgjør 26 prosent. Nordmenn engasjerer seg over hele landet, men det er befolkningen i Nord-Norge og på Vestlandet som oftest deltar på ryddeaksjoner. 

Igjen i år er det befolkningen i Nord-Norge som deltar oftest på ryddeaksjoner. Foto: Hold Norge Rent

Kysten har de siste fem årene vært det mest populære området å rydde (62 prosent i 2024), etterfulgt av opprydding i eget nærmiljø (39 prosent i 2024). I år er det betydelig færre som rydder i eget nærmiljø sammenlignet med 2023, da 55 prosent bekreftet at de ryddet der. Det samme gjelder rydding langs veier, som har hatt en nedgang på 7 prosent sammenlignet med 2023.

Flertallet rydder sammen med andre

Hele 76 prosent rydder sammen med andre, og den gruppen som oftest rydder alene er aldersgruppen over 60 år. Undersøkelsen viser at det hvert år blir mer populært å rydde i regi av andre, med en stabil økning fra 42 prosent i 2021 til 54 prosent i 2024. Forskjellene synes også her blant aldersgruppenes ryddevaner. De under 25 år rydder alltid i regi av andre, mens de over 60 år er mer tilbøyelige til å rydde i egen regi. 

Spørreundersøkelsen i 2024 ble utført av Ipsos.