Stort behov for kunnskap om forsøpling i HORECA-bransjen

Flere aktører innen hotell, restaurant og catering har satt i gang bærekraftstiltak, viser en fersk undersøkelse utført av Opinion på vegne av Hold Norge Rent. Mens tiltakene representerer et viktig skritt i riktig retning, avdekker undersøkelsen at det er et stort behov for økt kunnskap og bevissthet rundt forsøplingsproblematikken i bransjen.

En ny Opinion-undersøkelse viser at det er et stort behov for økt kunnskap og bevissthet om forsøpling i HORECA-bransjen.

En ny undersøkelse utført av Opinion for Hold Norge Rent viser at det er behov for økt kunnskap og bevissthet om forsøpling blant aktører innen hotell, restaurant og catering (HORECA).

Undersøkelsen er utført med støtte fra HANDLE – NorgesGruppens bærekraftsfond, og nå inviterer Hold Norge Rent HORECA-bransjen til en skreddersydd bærekraftsdag med støtte fra fondet.

“Bærekraftsdagen – med fokus på forsøpling”

Torsdag 10. oktober inviterer Hold Norge Rent HORECA-bransjen til “Bærekraftsdagen – med fokus på forsøpling”. Dagen finner sted i Oslo.

Vi inviterer aktører fra HORECA-bransjen til en inspirerende og lærerik dag som skal motivere til å ta mer bærekraftige valg med særlig fokus på forebygging av forsøpling.

Design mot forsøpling kan for eksempel innebære utfasing av engangsartikler. Foto: Hold Norge Rent.

NorgesGruppen, LOOP, Mepex, Nofima og Ragn-Sells er blant aktørene som bidrar til arrangementet.

Deltakerne vil få innsikt i hvordan bærekraftige løsninger kan integreres i den daglige driften, og programmet bygger på innspill fra Opinion-undersøkelsen om temaene HORECA-bransjen er mest interessert i:

Et viktig tema vil være hvordan komposterbare og nedbrytbare alternativer behandles på avfallsanleggene.

Opinion-undersøkelsen

Opinion-undersøkelsen kartlegger bærekraftstiltak i HORECA-bransjen, bedriftenes innsats mot forsøpling og bransjens kunnskap og holdninger til miljøvennlig drift.

Ifølge undersøkelsen prioriterer HORECA-bransjen ofte kostnadsbesparelser foran bærekraft. Samtidig viser besvarelsene også at bedriftene ønsker å gjøre en innsats, men mange mangler kunnskap om hva som faktisk fungerer.

Vi kan bistå med mer kunnskap om bærekraftige valg og tiltak som faktisk forebygger forsøpling. Foto: Magnus Nordstrand / PUSH Media

Undersøkelsen viser at større bedrifter og bedrifter med en definert bærekraftstrategi vektlegger i større grad miljøhensyn i sine innkjøpsbeslutninger og har fokus på sertifiseringer og merkekrav.

Små og mellomstore bedrifter, derimot, opplever færre krav og er ofte usikre på hva som forventes av dem.

For å kartlegge kunnskap om og interesse for tiltak mot forsøpling, fikk respondentene listet opp en rekke bærekraftstiltak og ble bedt om å velge ut tre tiltak de mente var mest effektive for å forebygge forsøpling. Svarene tyder på at en stor andel av respondentene ikke har nok kunnskap om hvilke tiltak som er effektive mot forsøpling:

Rundt 36 prosent svarte at det å erstatte plast med andre materialer er det viktigste tiltaket mens 25 prosent ser på nedbrytbare emballasjematerialer som løsningen. 23 prosent svarte at kutt i ikke-essensiell emballasje er veien å gå, men kun 7 prosent svarte at kutt i ikke-essensielle produkter er det mest effektive.

Reduksjon av mengden emballasje og produkter i omløp reduserer risikoen for forsøpling og er dermed et meget effektivt tiltak mot forsøpling. Endring av materialtype reduserer dessverre ikke risikoen for forsøpling.

Vi kan bistå

Opinion-undersøkelsen viser at HORECA-bransjen ønsker å ta bærekraftige valg og implementere bærekraft i egen drift. For eksempel har nesten halvparten av bedriftene satt krav om økt gjenvinning, noen restauranter bytter ut plastbestikk med gjenbrukbare alternativer og noen har begynt å redusere bruken av engangsartikler. 

Bli med på «Bærekraftsdagen – med fokus på forsøpling». Foto: Max Emanuelson.

Samtidig har bransjen behov for mer kunnskap om hvordan ta bærekraftige valg og hvilke tiltak som faktisk forebygger forsøpling, og Hold Norge Rent kan bistå. Derfor inviterer vi til “Bærekraftsdagen – med fokus på forsøpling”.

Forsøplingsrisiko

Forebygging av forsøpling krever at vi reduserer risikoen for forsøpling. Dette kan vi blant annet oppnå ved å designe produkter og tjenester mot forsøpling, og denne typen tiltak kan også bidra til å kutte kostnader både til innkjøp og avfallshåndtering.

Design mot forsøpling kan for eksempel innebære å vurdere om emballasje i det hele tatt er nødvendig, å redusere materialbruk og utfasing av engangsartikler. Færre produkter i omløp betyr mindre avfall og mindre risiko for forsøpling. I tillegg er det viktig å produsere produkter av høy kvalitet med lang levetid for å maksimere ressursutnyttelsen.  

Bli med på “Bærekraftsdagen – med fokus på forsøpling”

Gjennom Bærekraftsdagen vil Hold Norge Rent dele viktig innsikt og inspirere til konkrete handlinger som kan bidra til bedre ressursutnyttelse og reduksjon i forsøpling.

Målet er å formidle kunnskap som skaper en positiv endring i holdning og handling – ikke bare internt i bedriftene, men også blant leverandører, forbrukere og andre samfunnsaktører. 

Hold Norge Rent inviterer hele bransjen til å delta på denne dagen for å lære mer om disse temaene og bidra til en fremtid med mindre forsøpling.

Se også…

Årsakskart for forsøpling

Det er avgjørende å vite årsakene til at forsøpling skjer, for å kunne sette inn gode tiltak som faktisk løser de aktuelle forsøplingsproblemene. Årsakskartet for forsøpling viser mulige årsaker til forsøpling i ulike sammenhenger, og skal hjelpe til å sette tankeprosesser i gang rundt mulige årsaker.

Design mot forsøpling

Det meste av et produkts liv bestemmes allerede i designfasen. Design mot forsøpling er nødvendig for et bærekraftig og sirkulært samfunn, der ressursene ikke havner på avveie og gjør skade, men holdes i omløp og brukes igjen.