Refusjonsordningen: Få pengene tilbake for ryddeaksjonen
Har du hatt utgifter i forbindelse med frivillig opprydding av marint avfall? Da kan du søke om å få kostnader dekket gjennom Refusjonsordningen!
Refusjonsordningen er stengt! Søknadsfristen var fredag 15. november.
Refusjonsordningen skal sikre at alle som bidrar til at frivillige rydder marint avfall, kan få tilbakebetalt pengene for transport og behandling av avfallet og transport av frivillige.
Det er Miljødirektoratet som sørger for finansiering, og Hold Norge Rent som administrerer Refusjonsordningen.
Her finner du fullstendige kriterier for å få refusjon, og under ser du svar på noen av de vanligste spørsmålene om ordningen.
For avfallsselskap som trenger bistand med Rydde i forbindelse med refusjonsordningen, se mer info her.
Andre spørsmål om refusjon? Ta kontakt på refusjon@holdnorgerent.no
Lurer du på hvor mye Refusjonsordningen delte ut i 2023? Les mer her.

Ofte stilte spørsmål
Refusjonsordningen for marint avfall skal sørge for at de som bidrar til frivillig opprydding skal slippe å sitte igjen med regninga for å bli kvitt avfallet. Det gjelder også kommuner og avfallsselskaper som ofte ikke har noen andre muligheter til å få finansiert mottak og behandling av marint avfall. Ordningen er altså en måte å få tilbake pengene for alle de som på et eller annet vis har hatt utgifter til transport av avfall, transport av frivillige, eller utgifter til innlevering og behandling av marint avfall som har blitt ryddet av frivillige.
Søknad forutsetter bruker på Rydde, og søknaden sendes direkte fra Rydde. Gå til Ryddenorge.no og finn søknadsskjema i menyen øverst til venstre, eller gå direkte til https://ryddenorge.no/refusjon, så starter du automatisk ny søknad.
Avfallsselskaper søker på Ryddenorge.no/admin. Er du usikker på om avfallsselskapet du representerer har bruker i Rydde? Send en e-post til ma@marintmiljo.no for å få tilgang til Rydde Administrator.
Du må ha dokumentasjon på alle utgiftene du søker refusjon for, og laste dette opp til søknaden. Ryddeaksjonene skal være basert på frivillig innsats og må være registrert i Rydde (i Rydde-appen eller på Ryddenorge.no). Antall kilo innsamlet avfall per aksjon må registreres, og aksjonene må være ferdig utført (men dokumentasjon kan ettersendes). Du kan velge aksjoner som skal inngå i søknaden direkte fra dine aksjoner i Rydde.
Hvis du skal søke for utgifter til andre sine aksjoner, kan du gjøre det ved å legge til aksjonskoden deres i din søknad. Den som har opprettet aksjonen ser aksjonskoden på den aktuelle aksjonen når de er logget inn på Rydde. Avfallsselskaper kan velge hvilke aksjoner som inkluderes i sin søknad fra en liste over aksjoner i sitt nedslagsfelt, og kan også redigere antall kilo på alle aksjoner.
Alle som har hatt utgifter til transport, mottak og behandling av marint avfall og som tilfredsstiller ordningens kriterier, kan søke om refusjon. Det kan altså være alt fra avfallsselskaper, kommuner, bedrifter, velforeninger, skoler og organisasjoner til privatpersoner. Ordningen gjelder for opprydding langs kysten, på havbunnen og langs vassdrag og innsjøer. Det kan også søkes om refusjon for kostnader til lokal transport av frivillige til og fra ryddeaksjon.
Aktører som har mottatt tilskudd direkte fra Miljødirektoratets tilskuddsordning til tiltak mot marin forsøpling kan i utgangspunktet IKKE søke Refusjonsordningen.
Utgifter til transport og innlevering/mottak av avfall dekkes av Refusjonsordningen. Det er også mulig å søke refusjon for transport av frivillige til og fra ryddeaksjon og enkel bevertning av frivillige opp til 100kr per frivillig per aksjon. I enkelte tilfeller er det mulig å søke refusjon for utgifter til utstyr som går tapt eller må repareres som følge av en ryddeaksjon. Eksempler på utgifter kan være kvittering for innlevert avfall på gjenvinningsstasjon, regning fra avfallsselskap på container, faktura på leie av bil eller båt til transport, bensinkvittering, kvittering på kjøp av sekker og hansker, bussbilletter til frivillige osv.
Vi har innvilget søknader på alt mellom 200 kr til over 100 000 kr. Både store avfallsselskaper og kommuner og små aktører benytter seg av ordningen, så vel som privatpersoner. For søknader på over 300 000 kr kreves det regnskap.
Intet beløp er for lite, men kost i forhold til nytte vil legges til grunn for behandling av søknaden. Vi tar også en skjønnsmessig vurdering av ekstraordinære utgifter. Ta kontakt på refusjon@holdnorgerent.no så tidlig som mulig dersom du har hatt ekstraordinære utgifter, eller om utgiftene ser ut til å bli mer enn 15 kroner per kilo.
I den grad søknadene samlet sett overstiger budsjettrammen, vil det foretas en prosentvis avkortning av refusjonsutbetalingen for alle kvalifiserte søkere. Det har imidlertid aldri vært i nærheten av å skje så langt, og oppfyller du kriteriene får du også refusjon.
Alle avfallsselskaper har bruker på kart.renthav.no. Her får dere full oversikt over alle aksjoner som er opprettet i deres kommune(r), inkludert dato og sted, kontaktinformasjon til aksjonseier (den som har opprettet aksjonen) og aksjonskoder for alle aksjoner.
Det er mulig å korrigere vekt registrert på alle aksjoner i selskapets område.
Rydde henter informasjon om avfallsselskap fra sortere.no. Avfallsselskapet må derfor ha en bruker i sortere.no før det kan få bruker i Rydde og Rydde administrator. Det er gjennom sortere.no at et avfallsselskap velger hvilke kommuner de jobber i, som igjen vil vises i Rydde. Informasjon om gjenvinningsstasjoner eller mobile gjenvinningsstasjoner som tar imot marint avfall legges også inn via sortere.no. Det betyr at informasjonen som legges inn og redigeres på i sortere.no vil vises i Rydde, slik at dere slipper å legge inn eller redigere denne informasjonen to steder.
For å få egen bruker i sortere.no må dere ta kontakt med LOOP som eier denne nettsiden. Se www.loop.no eller ta kontakt på post@loop.no
Vi vurderer ikke søknader som kommer inn etter fristen, men du kan ettersende dokumentasjon tilhørende søknaden inntil en uke etter fristen har gått ut dersom du leverte en ufullstendig søknad.
Nei, men hvis du eller en annen aktør skal søke om å få pengene tilbake for utgifter knyttet til din ryddeaksjon (Refusjonsordningen), må du registrere antall kilo innsamlet marint avfall. Det er ikke obligatorisk å registrere detaljerte funn, men dette er med på å forme arbeidet mot forsøpling i Norge.
Refusjonsordningen gjelder eierløst marint avfall, så utgifter til opprydding av forsøpling som ikke er i nærheten av vann dekkes dessverre ikke.

Styringsgruppen for Refusjonsordningen
- Randi Alsos, leder (HNR)
- John Harald Sand, prosjektleder (HNR)
- Håkon Bratland (Avfall Norge)
- Bo Eide (Tromsø kommune)
- Kirsten Leidal (Avfall Sør)
- Maria Antonsen (Miljødirektoratet)
Refusjonsordningen for eierløst marint avfall er finansiert av Miljødirektoratet
Her er finner du fullstendige kriterier for å få refusjon