12 ledende bedrifter om forsøpling
Emballasje fra mat og drikke på farta er en stor kilde til forsøpling. For å hindre at forsøpling oppstår ønsket Hold Norge Rent og Mepex å mobilisere selskapene bak merkevarene til å ta grep. Det ble starten på Bølgen-prosjektet. Tre år etter har vi intervjuet 12 av selskapene som var med. Hva sitter de igjen med? Hva har de gjort?


Dette er Bølgen og slik jobbet vi
Hele 14 selskaper har deltatt i Bølgen-prosjektet. Hildegunn Iversen, prosjektleder for Bølgen, er imponert over innsatsen flere av selskapene har lagt ned. Hun forteller at de som har lykkes best og gjort mest, er selskapene som har vært gode på å forankre tiltak mot forsøpling i sine strategier og handlingsplaner.
Bølgen er lagt opp som en endringsprosess i fem steg. Målet er å komme fram til konkrete tiltak mot forsøpling, som virksomheten selv skal gjennomføre:
Implementering – virksomhetene jobber med tiltakene i egen bedrift
Kunnskapsdeling – ny kunnskap om forsøpling og selskapets bærekraftsarbeid
Strandrydding og analyse – ryddeaksjoner ledet av av Oslofjordens Friluftsråd og analyse av avfallet som ryddes
Workshop – analyse av verdikjeden, risiko for forsøpling og forebyggende tiltak
Tiltakspakke – prioriterte tiltak med tidsplan

Disse deltok i Bølgen:
- NorgesGruppen
- Ringnes
- Øyafestivalen
- Hennig-Olsen Is
- Starbucks
- Orkla Health
- Orkla Foods
- Orkla Confectionary & Snacks
- Orkla Home & Personal Care
- Oslo Pride
- UNIL
- Buskerud Storsenter
- Freia Mondelez
- Essity

Bedriftenes beste tips til arbeid mot forsøpling
Mange tror at forsøpling er enkelt, og vi møter ofte på en slags etablert sannhet om at forsøpling er forbrukers feil. Adferdsundersøkelser viser derimot at bildet er mye mer sammensatt enn som så, og at det er mange aktører som hver bærer sin del av ansvaret. Derfor må vi finne løsninger sammen.
Her er noen nøkkelfaktorer som virksomhetene trekker frem i arbeidet mot forsøpling:
Kunnskap og verktøy
Kombinasjonen av teori og praksis er viktig. Å selv være med på strandrydding og analyse av søppelet gir en ny forståelse av hva forsøpling er og hvordan det oppstår.
Innsikten ble blant annet brukt til å:
- vurdere risikoen for forsøpling før et produkt settes på markedet
- designe mot forsøpling
- endre rutiner og praksiser som reduserer bruk av engangsartikler
- gjøre avtaler med samarbeidspartnere eller stille krav til leverandører
Se verktøyene brukt i Bølgen og benytt de selv i egen virksomhet
Meningsfull aktivitet + fellesskap = motivasjon
Å se omfanget av marin forsøpling med egne øyne gir en helt annen forståelse av utfordringen og gjør noe med oss rent emosjonelt. Det å dele strandryddeopplevelsen sammen med kollegaer styrker teamfølelsen. Flere av deltakerne i Bølgen sier at denne felles erfaringen gjør det lettere å snakke om forsøpling og jobbe videre med tiltakene i etterkant.
Rettferdige spilleregler
Selv om viljen og motivasjonen er der, vil ikke bedrifter gjøre tiltak som påvirker deres konkurranseevne negativt. Å innføre tiltak som virkelig monner kan være dyrt. Derfor er det behov for et felles regelverk hvor de samme kravene stilles til alle som konkurrerer i det samme markedet.

Tiltakspakken – en retningsgivende plan
Tiltakspakken med skreddersydde tiltak for hver enkelt bedrift ble fremhevet av flere som det viktigste og mest håndfaste resultatet fra Bølgen.
– Selv om ikke alle har klart å gjennomføre alt som står i tiltakspakken, er dette et grunnlag for videre arbeid som man kan ta opp igjen senere.
Iversen forteller at dette ble en positiv overraskelse i dialogen med Oslo Pride. Korona førte til at festivalen måtte settes på pause, men at de nå, tre år etter, har satt i gang å lage en handlingsplan for bærekraft hvor forsøpling har en sentral plass.
– Dette ble vi skikkelig glade for å høre, sier Iversen entusiastisk.
Forankring og oppfølging er viktig
– Etter deltakelse i Bølgen skal bedriftene selv jobbe videre med tiltakene. Bedriftene som har lyktes best, har klart å forankre kunnskapen og tiltakene fra Bølgen godt i egen virksomhet, enten i strategier eller konkrete handlingsplaner, stadfester Iversen.
– Flere fortlate at de gjerne skulle ønsket seg mer oppfølging etter at tiltakspakken var overlevert, sier Iversen, og legger til at hun er enig i at det hadde vært bra å kunne følge opp selskapene tettere.
– Når selskapene vet at noe forventes av dem, styrker dette forpliktelsen, forklarer hun.
Start ditt arbeid mot forsøpling
Bølgen er nå avsluttet, men vi gleder oss over at mange av bedriftene jobber videre mot forsøpling og bruker erfaringene, kunnskapen og tiltakspakken videre i sitt arbeid.
Holdningsendring tar tid, og endringsprosesser som kombinerer kunnskap med en praktisk tilnærming, bidrar til å modne norsk næringsliv og øke forståelsen for egen rolle i arbeidet mot forsøpling.
Vi oppfordrer alle virksomheter til å starte sitt arbeid mot forsøpling. Se hvordan du kommer i gang steg for steg her.
Trenger du hjelp med arbeidet? Ta kontakt med Hold Norge Rent