Samarbeidspartnere som har utgjort en forskjell for Hold Norge Rents arbeid mot forsøpling
Hold Norge Rents 10-årsjubileum er markert på ulikt vis gjennom året, og nå som kalenderen viser at vi er halvveis gjennom 2024, har vi satt av litt tid til å reflektere over at det er mange samarbeidspartnere som har utgjort en forskjell for vårt arbeid mot forsøpling.

Partnerne til Hold Norge Rent (HNR) har det til felles at de har tatt et tydelig standpunkt mot forsøpling. Arbeid mot forsøpling er en del av deres bærekraftsarbeid i praksis. I de følgende avsnittene trekker vi frem noen av våre medlemmer og sponsorer som har bidratt til å ta organisasjonen dit den er i dag.

Bente Sørum og Ragn-Sells
– Ragn-Sells har samarbeidet med Hold Norge Rent siden det gikk fra å være en kampanje til en egen organisasjon i 2014, for ti år siden, fordi en ryddeaksjon er aldri over før avfallet er håndtert, forklarer Bente Sørum, som er markedssjef i Ragn-Sells.
Ragn-Sells har vært med i styret flere år på rad og bidrar med frie midler til driften av HNR. De har vært sponsor i ti år og støtter også Gullklypa – Norges gjeveste miljøpris som i 2024 ble delt ut for tjuende gang i år.
– Det å få lov til å være hovedsponsor til Gullklypa synes vi er en god ting. Gullklypa hedrer mennesker som gjør en ekstra innsats for naturen og miljøet vårt. Alle må ta i et tak, og alle kan gjøre litt. Til sammen blir dette mye og vår intensjon er at dette skal vi fortsette med i minst ti år til, sier Sørum.
“Sammen med Hold Norge Rent har vi utfordret flere i næringslivet til å bli med på ryddeaksjonen.”
– Anne-Lene Molland, kommunikasjonsansvarlig i Diplom-Is
Marius Brevik og Eplehuset
– Grønne strategier og bærekraftsarbeid kan dessverre ofte bli litt overfladisk og langt unna hverdagen i næringslivet. For Eplehuset har samarbeidet med HNR vært det enkleste å holde levende og skape engasjement rundt, forklarer Marius Brevik, tidligere HR-sjef i Eplehuset.
Eplehuset var aldri i tvil da HNR spurte dem om de ønsket å være distributør av ryddeutstyr. Og det har blitt mange gode historier fra avdelinger der personer, som aldri har hatt et forhold til Eplehuset før, kommer innom for ryddeutstyr og senere har blitt svært lojale kunder.
– Det er viktig for oss å ikke bare bidra økonomisk, men at det blir et nyttig samarbeid begge veier. Det er dessverre få som taler forsøplingssaken, og for oss ble dette en god mulighet til å vise frem Eplehusets samfunnsansvar, forklarer han.
“En ryddeaksjon er aldri over før avfallet er håndtert.”
– Bente Sørum, markedssjef Ragn-Sells

Kjell Olav Maldum og Infinitum
– I Infintium er vi stolte av å ha verdens beste pantesystem. Vi har kontroll på 98 % av alle flasker og bokser som selges i Norge. Alt som pantes går til resirkulering av nye flasker og bokser, forklarer Kjell Olav Maldum, administrerende direktør i Infinitum.
Slagordet til Infinitum er det mange som kjenner til: Pant alt. Alltid. Og uten pantesystemet vårt hadde forsøplingsrisikoen fra drikkevaremballasje vært mye høyere enn den er. HNR er svært stolte av og glade for at Infinitum er en av våre mange viktige og engasjerte samarbeidspartnere.
– Vårt felles budskap er at naturen er kun til låns, og den må vi ta vare på, sier Maldum.
“For Eplehuset har samarbeidet med HNR vært det enkleste å holde levende og skape engasjement rundt.”
– Marius Brevik, tidligere HR-sjef i Eplehuset
Sandra E. Ruud Vengsholt og Telenor YNG
Fra 2019-2023 fikk Telenor Yng-abonnenter muligheten til å støtte HNRs arbeid. Telenor donerte 300 kroner i året på vegne av abonnentene som valgte HNR som en «Goodie», og denne var spesielt populær blant miljøbevisste i alderen 18-28 år. Midlene har utgjort en stor forskjell for HNRs arbeid med å mobilisere til frivillige opprydding – blant annet under Strandryddeuka som arrangeres i september hvert år.
Telenor produserte også flere saker og videoinnhold om Vårryddedagen, Strandryddeuka og søppelpukking på SUP, så vel som portrettintervjuer med utvalgte ildsjeler innad i organisasjonen.
– Det har vært meningsfullt å jobbe med Hold Norge Rent og gi organisasjonen den oppmerksomheten den fortjener gjennom Telenor Yng, sier Sandra E. Ruud Vengsholt, Content Marketing Manager i Telenor.
“Vi i Grønt Punkt Norge er utrolig stolte av å ha vært med på Hold Norge Rents utvikling fra stiftelsen i 2014 og fram til i dag.”
– Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge

Christian Lagaard og KIA
– I Kia sier vi alltid at vi alle sitter i samme bil, og det gjør vi jo, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef Kia Bil Norge.
Han beskriver HNR som en stor motor i samfunnet, som sørger for å koble gode krefter sammen.
– Hold Norge Rent samler hundretusener av mennesker hvert år for å gjøre en innsats som alle kan se med egne øyne virker. Å delta på en strandrydding er en øyeåpner for alle. Plutselig skjønner man hvor stort problemet med ting som havner i naturen er. Og folk på biltur er en kilde dessverre, sier Lagaard.
De ansatte i KIA har fått erfare at det å delta på en rydding gjør noe med forståelsen og engasjementet for vår tids mest brukte ord – bærekraft.
– Kort forklart skaper man forståelse, samhold, bevissthet, stolthet og kanskje også nysgjerrighet på hva mer man kan gjøre både hjemme og på jobb for å redde planeten, forklarer han.
“Det har vært meningsfullt å jobbe med Hold Norge Rent og gi organisasjonen den oppmerksomheten den fortjener gjennom Telenor Yng.”
– Sandra E. Ruud Vengsholt, Content Marketing Manager i Telenor
Anne-Lene Molland og Diplom-Is
– Få ting smaker bedre enn iskrem på 17. mai, og det er nok derfor det er den dagen i året det spises desidert mest is. Det betyr også at mye av søppelet som kommer på avveie er ispinner, skjeer og emballasje, sier Anne-Lene Molland, kommunikasjonsansvarlig i Diplom-Is.
Idéen til Diplom-Is om å ta ansvar som produsent og rydde etter den store festen ble til virkelighet da de 18. mai 2022 for første gang arrangerte felles ryddeaksjoner med HNR.
– Det har vært veldig fint å ha Hold Norge Rent som partner, som stødig loset oss gjennom det praktiske rundt aksjonene. Deres ekspertise på ryddeaksjoner har gjort det mulig for oss å arrangere dugnad i en ellers hektisk periode, sier Molland.
Men det er ikke bare is som hører til nasjonaldagen, og derfor ble suksessen kalt “Vi rydder etter festen” gjentatt året etter med stadig nye bedrifter som ønsker å gjøre en forskjell.
– Sammen med Hold Norge Rent har vi utfordret flere i næringslivet til å bli med på ryddeaksjonen. I 2024 inviterte vi til rydding for tredje året på rad. Nye bedrifter meldte interesse og trengte ikke en gang å bli utfordret for å bli med. Vi håper flere lar seg inspirere, og at deltakelsen øker for hvert år fremover, sier Molland.

Jaana Røine og Grønt Punkt Norge
– Allerede for ti år siden var vi ikke i tvil om at Hold Norge Rent ville spille en viktig rolle for å øke bevisstheten og kunnskapen rundt forsøpling, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge (GPN).
GPN har vært medlem i HNR siden oppstarten, var med på å stifte foreningen i 2014 og har over flere år bidratt med midler til HNRs arbeid. I 2023 ble de også kåret til årets medlem, blant annet på grunn av sitt engasjement rundt emballasje og forsøplingsrisiko.
I 2023 sørget returselskapene i GPN for at 78 % av emballasjen som deres medlemmer satte på markedet ble materialgjenvunnet, slik at det ikke havner på avveie. Et velfungerende partnerskap mellom returselskapene i GPN-systemet og deres medlemmer er viktig for HNR. Et felles mål er at produktdesign kan bidra til forebygging av forsøpling i Norge ved å redusere risikoen for forsøpling.
– Vi i Grønt Punkt Norge er utrolig stolte av å ha vært med på Hold Norge Rents utvikling fra stiftelsen i 2014 og fram til i dag, sier Røine.
Takk til alle våre sponsorer og samarbeidspartnere!
Hold Norge Rent er avhengige av gode samarbeidspartnere for å kunne jobbe mot vår visjon om et forsøplingsfritt Norge, og vi er takknemlige for alle gode ord fra nye og gamle samarbeidspartnere. Sammen rydder vi Norge!