NorgesGruppen: ny forståelse av forsøpling
– Noe av det som endret vår forståelse av forsøpling var bildet av måka som drar ut take-away emballasje fra en avfallsbeholder, forteller Ane Simonsen, fagsjef for kvalitet og miljø i NorgesGruppen.


– Man tror at forsøpling er enkelt, men etter å ha vært med på Bølgen har vi skjønt at bildet er mer sammensatt, sier Ane Simonsen, fagsjef for kvalitet og miljø i NorgesGruppen.
Ulike aktører bærer en del av ansvaret for at forsøpling skjer, og aktører i hele verdikjeden må samarbeide for å klare å løse dette problemet.
– Som Norges største dagligvarekjede, ser vi at vi har et ansvar i dette, og at vi kan ha stor påvirkningskraft på våre leverandører. Når vi er en del av problemet, så velger vi også å være med og finne løsninger, sier Simonsen.
Simonsens tre tips
- Skaff deg oversikt over hvilke produkter i produktporteføljen, som har høy risiko for å havne på avveie
- Bruk designguiden “Design mot forsøpling”
- Snakk om forsøpling med dine samarbeidspartnere
Produkter med høy forsøplingsrisiko
Noe av det NorgesGruppen og UNIL har gjort, er å vurdere hvilke produkter de har som har størst risiko for å havne på avveie.
– Et av tiltakene fra Bølgen var å gjennomføre en intern workshop for å kartlegge forsøplingssårbare produkter. Med det mener vi produkter som har høy sannsynlighet for å ende opp i naturen. Vi har ikke alle svar ennå, men vi vet hvor vi må legge innsatsen vår, sier Simonsen.
Bølgen er et samarbeid mellom Hold Norge Rent og Mepex. Målet med prosjektet er å engasjere næringslivet i arbeidet mot forsøpling. Finansiert av Miljødirektoratet og Handelens Miljøfond.
Plastpyramiden – et verktøy for å prioritere riktig bruk av plast
Simonsen forklarer at de har jobbet mye med hvordan de skal dele kunnskapen og tiltakene fra Bølgen internt og sette arbeidet i system.
– Når vi investerer tid og ressurser på noe, må vi sikre at ikke kunnskapen går tapt. At vi var en god gjeng som var med på Bølgen, har gjort det lettere, da har vi samme erfaringsgrunnlag.
Blant verktøyene fagsjefen har vært med på å utvikle er en plastpyramide.
– Den skal hjelpe oss å prioritere riktig når vi bruker plast. Tiltak som skal hindre at plasten havner på avveie er høyest prioritert. Vi har også laget et eget beslutningstre som gir veiledning når emballasje skal endres, sier hun.
– Det at vi har satset tid og krefter på dette betyr at vi har et felles rammeverk internt for hvordan vi skal jobbe framover.


Samarbeid mot forsøpling med andre aktører i verdikjeden
I Bølgen-prosjektet deltok NorgesGruppen og NorgesGruppen-eide UNIL sammen. Ved å koble produsent og utsalgsledd får tiltakene større effekt.
– Einar Aassved Storeide, senior fagsjef bærekraftig emballasje i UNIL, og jeg har jevnlige møter hvor vi følger opp tiltakene i tiltakspakken. I sommer snakket vi ukentlig om forsøpling, forteller Simonsen.
Et annet samarbeid som har kommet ut av Bølgen er pant på ispapir sammen med Hennig-Olsen Is. Når du kjøper is i NorgesGruppens butikker, kan du registrere i en app at du kaster ispapiret riktig. Hensikten er å få flere til å kaste ispapiret innendørs.
– Bølgen har gitt oss en ny forståelse av hva forsøpling er og årsakene til at forsøpling skjer. Vi må selv være med å ta ansvar for å hindre at våre produkter ender opp som forsøpling. Samtidig ser vi at vi ikke klarer å løse dette alene. Derfor er jeg så glad for at vi har fått til et godt samarbeid med flere, sier Simonsen.
I 2024 starter arbeidet inn mot neste strategiperiode. Her skal NorgesGruppen revurdere sin bærekraftstrategi, og erfaringene og tiltakene fra Bølgen vil være et viktig bidrag inn i dette arbeidet.
– Jeg håper vi får forankret vårt arbeid mot forsøpling enda tydeligere her, avslutter Simonsen.
Bølgen har ført til:
- Økt kunnskap og varig engasjement hos NorgesGruppen og UNIL
- NorgesGruppen og UNIL har utviklet egne verktøy for å ta gode beslutninger knyttet til plast
- Vurdering av forsøplingssårbare produkter i porteføljen
- Samarbeid om konkrete tiltak for å forebygge forsøpling sammen med Hennig-Olsen Is
- Det arrangeres jevnlig ryddeaksjoner som ansatte deltar på
Vil du komme i gang med arbeidet mot forsøpling i din virksomhet?
Se også…
Skal vi løse verdens forsøplingsproblem, trenger vi å iverksette mange ulike typer tiltak. På denne siden har vi samlet verktøy som kan hjelpe din virksomhet med å finne innovative og gjennomførbare grep mot forsøpling, og bidra til en renere verden.
Det meste av et produkts liv bestemmes allerede i designfasen. Design mot forsøpling er nødvendig for et bærekraftig og sirkulært samfunn, der ressursene ikke havner på avveie og gjør skade, men holdes i omløp og brukes igjen.