Bølgen – en gyllen mulighet for bedriften

Bølgen er en prosess som hjelper bedrifter å komme i gang med arbeidet for å hindre forsøpling fra egen virksomhet eller egne produkter.

Hold Norge Rent
Bølgen – samarbeidsprosjekt Mepex, HNR og Oslofjordens friluftsråd. Ryddeaksjon og workshop med Starbucks i 2022.

Gjennom en egenutviklet prosess som er skreddersydd for norske virksomheter, hjelper Hold Norge Rent, Mepex Consult og Oslofjorden Friluftsråd bedrifter med å forebygge forsøpling fra egne produkter. Også Grønt Punkt Norge og Infinitum bidrar til prosjektet.

Bølgen har sitt utspring i prosjektet Dypdykk i plasthavet som var en detaljert analyse av søppel fra 50 ulike ryddeaksjoner i Norge. Resultatene av dypdykket viste blant annet at forsøpling fra godteri, snacks og matvarer dominerer i Oslofjorden.

Prosessen

I Bølgen tas et tverrfaglig team fra bedriften gjennom en femtrinnsprosess. Første steg er kunnskapsdeling. Her lærer de ansatte om forsøpling, og Hold Norge Rent og Mepex setter seg inn i bedriftenes rammer og prioriteringer. Deretter blir teamet med på strandrydding, etterfulgt av en analyse av søppelet de finner.

Fjerde steg er en workshop der Bølgen-teamet og bedriften lander på gode tiltak mot forsøpling i felleskap. Siste etappe er det bedriften som står for: å gjennomføre tiltaksplanen.

Skreddersydde tiltaksplaner

Siden oppstarten i 2020 har Bølgen jobbet med et team fra Ringnes, Øyafestivalen, Oslo Pride og fire Orkla-selskaper. Bedriftene investerer ansattes tid og stiller med kunnskap om egen virksomhet og egne produkter. Tilbake får de en engasjerende og lærerik prosess og skreddersydde forslag til tiltak.

De første selskapene er allerede i gang med å gjennomføre tiltaksplaner. Ringnes skal jobbe for forsøplingsfrie festivaler sammen med Øyafestivalen og Oslo Pride, mens Orkla-selskapene skal implementere design mot forsøpling, jobbe for forsøplingsfrie idrettsarrangementer og arbeide for redusert forsøpling fra egne produkter via toalettet, blant mye annet.

Bølgen samarbeidspartnere

Egen forsøplingsrisiko

Fokus på at sanitærprodukter ikke skal i toalettet har også Essity. De har blant annet Libresse i sitt sortiment. I samarbeid med Hold Norge Rent vil Essity gjennomføre en butikk- og mediekampanje i høst, som skal minne forbrukerne på at også sanitærprodukter inneholder plast. Havner det i toalettet, kan det fort havne i havet.

Flere bedrifter er blitt oppmerksom på egen forsøplingsrisiko og har begynt å stille spørsmål ved nødvendigheten av visse produkter i sitt sortiment når de ser forsøplingsrisikoen produktene kan ha. I 2021 deltar blant annet Hennig-Olsen Is, Norgesgruppen, Buskerud Storsenter og Freia i tillegg til Essity.

Nysgjerrig på hvordan du og din bedrift  kan ta bølgen og hindre forsøpling? Les mer her.