Starbucks: kort vei fra idé til handling

Med over 35 000 kafeer i 80 land er Starbucks verdens største kaffekjede. I norsk målestokk er de likevel små, med kort vei fra ledelsen ut i butikk, som er en fordel når tiltak mot forsøpling skal implementeres.

Fra januar 2024 tester Starbucks en kampanje hvor du kan ta med egen kopp når du kjøper kaffe og få 10 kroner i rabatt. Foto: Brooke Cagle/ Unsplash

Globalt har Starbucks store visjoner om å bli et regenerativt selskap innen 2030, men selskapet jobber også med konkrete tiltak, blant annet for å redusere bruken av engangskopper. Kunder får 5 kroner i avslag når du har med egen kopp. Det har de gjort siden de åpnet den første kafeen i Norge i 2012.

Sonja Weisseneder, driftssjef i Starbucks Norge, sier at deltakelsen i Bølgen har betydd veldig mye for selskapet.

– Det er et tema vi tar opp hver uke. Det er to butikksjefer som leder dette arbeidet. I vårt interne nyhetsbrev som sendes ut ukentlig, har de blant annet en fast post om hva vi jobber med fra Bølgen, forklarer Weisseneder.

Forsøpling har også vært tatt opp i morselskapet til Starbucks i Norge, Dely, som inspirasjon for de andre merkevarene i konsernet.

Bølgen er et samarbeid mellom Hold Norge Rent og Mepex. Målet med prosjektet er å engasjere næringslivet i arbeidet mot forsøpling. Finansiert av Miljødirektoratet og Handelens Miljøfond.


Endre rutiner for å redusere forsøpling

Starbucks inviterte ansatte til samling for å se på hvilke rutiner som ville bidra til å redusere risiko for forsøpling. Et av tiltakene som ble besluttet fra samlingen var blant annet å ikke dele ut sugerør automatisk, men kun dersom kunden selv spurte etter dette.

–  Det har vært et stort engasjement rundt tiltaket hos våre ansatte, sier Weisseneder og forteller at de har fått rutinene på plass, men at det er krevende å nå ut til alle om hvordan tiltakene skal etterleves.

– Våre butikksjefer gjør en kjempejobb for å sørge for at alle er like godt kjent med rutinene våre, men vi har mange ansatte, og også mange unge, som kanskje bare jobber én til to dager i uka. Da kan det glippe noen steder, forklarer hun.

Styrker satsningen på ombrukskopp

Starbucks var tidlig ute med å tilby ombruksemballasje og gi insentiver til kunden for å ta med egen kopp. Men til tross for 5 kroner i prisavslag på drikke, har det foreløpig vært få kunder som velger dette. Weisseneder forteller at de skal teste ut økt rabatt for å se om det kan ha en effekt, og fra januar 2024 skal de i en kampanjeperiode doble avslaget i pris.

– Det betyr 10 kroner spart dersom du har med egen kopp! Starbucks har også byttet ut engangsglass i plast med vanlige glass når kundene sitter i kafeen. Glassene vaskes og brukes igjen, og det blir mindre avfall. Dette initiativet kom fra Starbucks sentralt, forteller Weisseneder.


Ombrukskrav fra EU

– Sammenlignet med andre takeaway-kjeder er Starbucks godt rigget når nye krav fra EU slår inn, sier Hildegunn Iversen, prosjektleder for Bølgen.

–  For å redusere mengden engangsemballasje i omløp vil takeaway-segmentet måtte satse mer på ombruksemballasje fremover. Dette er rett og slett fordi dette er emballasje som skaper mye avfall på farta, koster mye penger for det offentlige å rydde opp og lett havner på avveie. Men ombruksemballasje er gunstig på flere måter. Det kan gi bedre lagringsplass, økt kundetilfredshet og økonomisk gevinst, forklarer Iversen og viser til undersøkelser fra Upstream.

Bølgen har ført til:

Se også…

Kom i gang! Dine verktøy mot forsøpling

Skal vi løse verdens forsøplingsproblem, trenger vi å iverksette mange ulike typer tiltak. På denne siden har vi samlet verktøy som kan hjelpe din virksomhet med å finne innovative og gjennomførbare grep mot forsøpling, og bidra til en renere verden.

Design mot forsøpling

Det meste av et produkts liv bestemmes allerede i designfasen. Design mot forsøpling er nødvendig for et bærekraftig og sirkulært samfunn, der ressursene ikke havner på avveie og gjør skade, men holdes i omløp og brukes igjen.